woensdag 21 december 2011

Moderne zelfportretten

De uitvinding van het fototoestel betekende een grote verandering voor de kunstenaars.
Waarom zouden ze nog realistisch schilderen?
Kijkend naar het werk van van Gogh, Picasso, Bacon en Rothke zien we dat ze iets anders gingen verzinnen.
Een zelfportret kan ook gaan over hoe je aan de binnenkant bent.
Dus hoe je je voelt, je hobby's, je jeugdherinneringen.... en kan meer gaan over de kleuren bij jou van binnen(vrolijk fel of meer gedempte kleuren), of de vormen(hard en scherp of zacht en rond).
Hieronder de resultaten maar dan gebroederlijk onder elkaar.
De oude meesters en de moderne meesters.
Zoek de verschillen...





Tot hun verrassing kwamen de kinderen erachter dat het heel moeilijk was om een zelfportret van je binnenkant te schilderen.
Vragen als; hoe beeld ik mijn hobby's uit?
Hoe beeld ik mijn gevoel uit?
En vooral....het dilemma: durf ik mijn kwetsbare binnenkant wel zo open en bloot te laten zien?
Het was mooi om te zien hoe de leerlingen met dezelfde vragen worstelden als hedendaagse kunstenaars.
Ze kwamen erachter dat moderne kunst soms misschien wel makkelijk oogt, maar dat schijn kan bedriegen.
Uiteindelijk vonden ze het maken van de moderne variant moeilijker maar ook veel leuker!