maandag 22 augustus 2011

Kunstbeschouwing met kinderen

Ja, ook bij kinderen van deze leeftijd kan er heel goed samen naar moderne kunst gekeken worden!
Kinderen hebben hun unieke kijk en commentaar op kunst.
De kunst die we zoal bekeken hebben omvat o.a.:
  • Emil Nolde een fauvist die expressieve felle kleuren in zijn werk gebruikte. Zoals in gezichten waarin groen, blauw en paars te vinden is. De leerlingen weten heel nauwkeurig te omschrijven welk gevoel bij het werk hoort.
  • Andy Warhol pop-art. Ook hier worden er andere kleuren gebruikt dan het huidkleurige roze.  Ze ontdekten dat ook gewone dingen voor een schilderij gebruikt kunnen worden. Zoals o.a. een blik soep!
  • Paul Klee. Hier ontdekten ze de abstracte moderne kunst in zijn schilderijen met vlakken in verschillende kleurtonen. Een ontdekking dat het niet altijd iets realistisch hoeft voor te stellen.
  • Nog meer abstracte kunst van Albers(minimal art)met grote knallende vierkante kleurvlakken 
  • Kandinsky en Malevitsj.
  • De kleurige, vrolijke beelden van Niki de Saint Phalle, bekend van de kleurige beelden voor Centre du Pompidou. Een verrassing dat ook grote mensen speelse beelden maken, die op hun eigen werken lijkt.
  • De architecten Gaudi en Hundertwasser. Een gebouw hoeft niet recht, saai en strak te zijn , maar kan ook rond, speels en veelkleurig zijn. Zo verbaasd als ze waren: bestaan deze gebouwen in het echt?? Van Hundertwasser staat zelfs in Nederland in een spiraal-vorm een gebouw.
Al grasduinend in de kunstgeschiedenis gebruik ik deze kunstenaars (en nog meer, maar teveel om op te noemen) om leerlingen op ideeën te brengen, te inspireren en de fantasie te stimuleren.
Gezien het enthousiasme waarmee ze weer om de laptop of het boek komen staan, is het een favoriet onderdeel van de les!